lørdag 8. januar 2011

Tilbake til hverdagen

Ja, da var både jul og nyttår over, og dagene begynner å normalisere seg. Jeg jobber ikke lenger til kl 22 (jippi!!), og får tilbringe mer tid med min herlige familie !
Vil dele et par bakebilder med dere, først ut er en kjempegod, men veldig mektig dessertkake, oreo cheesecake.

Jeg har brukt denne oppskriften, men hadde litt lite oreo (eller dots) kjeks. Så jeg lagte den med litt tynnere bunn, og med freias melkedrøm cookies'n cream- sjokolade i øverste laget.  Den ble snadder!







På nyttårsaften bakte vi ostestenger, Eskil er kjempebegeistret for disse, de er gode som snacks eller til suppe. Og er gjort på ti minutter :-)

OSTESTENGER
200 g Philadelphia (gjerne med smak)
200 g smør
250 g hvetemel
1/2 - 1 ts salt
1 egg (til pensling)
Valmuefrø/sesamfrø til pynt

La osten og smøret bli romstemperert. Bland ost, smør mel og salt i en bolle for hånd.
Kjevle deigen flat, ca 0,6 cm tykk. Bruk kakehjul eller pizzahjul og skjær strimler.
Legg disse på et brett (du kan gjerne vri dem, så blir de mer dekorative), pensle dem med sammenvispet egg, og strø på frø til pynt.
Stekes på 175 grader i ca 15 min, til de blir gyldne på toppen.
Avkjøles på rist, og oppbevares i tett boks.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar