tirsdag 9. november 2010

Pasta med tomatsaus


I dag får vi ny levering av frukt og grønt, og jeg hadde en haug med tomater som måtte brukes. Siden jeg er hjemme idag og har god tid, har jeg laget tomatsaus fra bunnen.
Her er oppskrift:

750 g tomater skåldes, renses og hakkes
1 rødløk, finhakket
3 fedd hvitløk, finhakket
1 gulrot, revet
2 ts sukker
1 dl rødvin
salt og pepper

Dette has i en panne med litt smør og olje, og surres i 30 min (men kan godt koke et par timer, blir bare bedre av det...). Jeg blender den med stavmikser for å gjøre den litt mer barnevennlig. Stavmikser er genialt, for da kan du "skjule" grønnsakene i supper og sauser :-)
Hvis den koker lenge, må du gjerne spe med litt kraft eller buljong.

Så tilsetter jeg 30 gram revet parmesan og litt italiensk urtekrydder.
Stek 4-500 gram kjøttdeig og ha over i sausen, og kok spaghetti.
Server med mer parmesan, og gjerne litt salat og godt brød!

 Her er utgangspunktet


Ferdig saus før den er blendet

1 kommentar:

  1. Såg godt ut Lene, du e så flinke te å stella å kokkelera :-)) Takk for at du dele det med deg! *klem fra "treningskompisen"

    SvarSlett