tirsdag 14. juni 2011

Knallgode cookies!

På mandag var ungene temmelig leie av langhelg, det var jeg og, lengtet bare etter å sende dem i barnehagen igjen... Må lage til litt aktiviteter til dem, så da bakte vi cookies.
Denne oppskriften bruker jeg ofte, varierer med det jeg har oppi, det kan være nøtter, sjokolade, tranebær, rosiner osv.
Denne gangen ble det sjokoladebiter av mørk og hvit sjokolade.

COOKIES
200 g mykt smør
200 g brunt sukker
100 g sukker
2 store egg
2 ss sterk kaffe (espresso)
75 g havregryn (males)
200 g hvetemel
1 ts salt
1 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker

Rør smør og sukker luftig, tilsett et egg om gangen, pisk godt mellom hvert egg.
Tilsett kaffe
Mal havregryn (jeg bruker "hakkeren" til stavmikseren) og bland sammen havregryn, mel, salt og bakepulver godt. Ha denne blandingen i røra.
Tilsett det du måtte ønske av smak. Jeg brukte ca 200 g sjokoladebiter.

Settes på brett med skje, og stekes på 190 grader i ca 12 min.
Når de nettop er tatt ut av ovnen drysser jeg over litt mini-smarties, da blir de ekstra gode!
 Disse ble kjempestore, du kan lage dem mindre også, hehe... Hvis du setter dem i fryseboksen 10 min før du steker dem, så flyter de ikke så mye ut. Jeg har ikke plass til brettene i fryseskapet, men skal prøve å fryse skålen med røre neste gang :-)
Ha en finfin uke, snart helg igjen, jo!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar